מדריך ליזם האינטרנט המתחיל

קוד האתר הינו ליבו של מיזם האינטרנט המתחיל. בוא לגלות כמה מסודותיו של מיזם אינטרנט מצליח

קוד האתר הינו ליבו של מיזם האינטרנט המתחיל.

עסקי האינטרנט נבנים על בסיס קוד האתר. הרעיונות סביב המוצר, הם המפיחים בו רוח חיים אולם, ללא קוד איכותי, המיזם לא יצליח לבצע שום דבר.

המאמר הבא יסקור את ההמלצות לחברות סטרט-אפ בתחילת דרכן:

1. לאתר חייב להיות קוד!

קוד עובד מוכיח שהמערכת עובדת, שהרעיון יישים. קוד עובד הינו התשתית הראשונית לעסק שלך. לאחר שיש אותו, אפשר להתחיל בעסק.

בעבר, בעידן הבועה, חברות סטרט-אפ נפתחו על בסיס רעיון שנכתב על חתיכת נייר. ימים אלו עברו מן העולם. כיום, חברת סטרט-אפ צריכה, מעבר לקוד עובד, תוכנית עסקית מובנית ומשתמשים פעילים.

קוד כיום, צריך להיות מהיר יותר ומדויק יותר. הוא צריך להיות גמיש, כך שיתאפשר שינוי שלו בהתאם לצרכים השיווקיים ולצרכי הגולשים.

2. אחד מן הבעלים חייב להיות איש טכני

כל סטרט-אפ מתחיל בתור רעיון עם כמה אנשים סביבו. רבים מהמייסדים הינם אנשים טכניים, המאוהבים בטכנולוגיה ובחיים. בעבר, לא היה זה כך. גישת העבר סברה, כי רק לבעלי תואר שני בניהול, יש היכולת להרים חברה מאפס. אנשים בעלי רעיונות טכניים ללא הנתונים הנ"ל התקשו לגייס סכומים הדרושים לפעולה.

מה שקרה בעבר, היה התאגדות של מספר אנשים סביב רעיון טכני, ולאחר מכן חיפוש אחר מישהו טכני שיעבוד בתוך הארגון.

האבחנה, שעסקים וטכנולוגיה מופרדים באופן כלשהו, ושהראשון הוא עיקרי והשני הוא שולי הינה מוטעית, מכיוון שטכנולוגיה פורצת דרך לעסקים.

הטיפ אם כך, הוא: בכל מיזם אינטרנטי, חייב להיות מישהו בעל יכולות טכניות חזקות. מישהו שיכול, להבין או לשנות את העסק יחד עם אחרים, אולם נמצא עם רגליים טכניות יציבות על הקרקע. מישהו שיכול לוודא שהעסק מכוון על מפת הטכנולוגיה.

3. העסק מתכנתים טובים שאוהבים לתכנת

תעשיית התוכנה שרדה עד 30 שנה של משברים. עד לא מזמן, ייצור מערכות גדולות שעבדו היתה משימה שגבלה בעשיית קסמים. רוב מערכות התוכנה סבלו במשך שנים מאי יציבות, מתכנתים רבים שעבדו על פרויקט והסכמה מועטה בין המתכנתים, גרמו למערכות לא יציבות, מלאות באגים וקשות מאוד לתחזוק ולהגדלה.

הבעיה העיקרית היתה יותר מידי אנשים לא כל כך טובים שעובדים על תיקון בעיות.

מיזם אינטרנט אינו יכול להרשות לעצמו פחות ממתכנתים טובים. בחברות גדולות, מתכנת בינוני יכול לקבל הדרכה וגדול אט אט. בסטרט-אפ, כל שעה חשובה – אין זמן ל"גידול" מתכנתים ולהסברים. יש צורך באנשים שיודעים מה הם עושים.

הדרישות למתכנים טובים הן:

  • ממוקדים בתוצאות
  • אוהבים קוד ושוחים בו היטב
  • כותבים קוד אלגנטי ומהר
  • חכמים וזריזים
  • אוהבים לעשות שינויים בתוך מערכות
  • מעריכים בדיקות
  • מכירים את מדעי המחשב

4. הימנע מלשכור מנהלים בשלב הראשוני

בקבוצה קטנה, אין צורך במנהלים. במידה וכל אחד יודע מה עליו לעשות, פונקציה ניהולית, עלולה לסרבל במקום לגרום לתזוזה מהירה.

במידה ואתה מראיין מישהו לתפקיד מתכנת, אשר יש לו ניסיון בניהול, כך בחשבון שגם אם הוא מחפש כעת עבודה בתור מתכנת, רוב הסיכויים שירצה לחזור לתפקיד ניהולי בתוך זמן קצר.

ככלל אצבע – המתכנתים הטובים ביותר, הינם צעירים, בעלי תשוקה לכתוב קוד ולייצר. אנשים בעלי ניסיון רב יותר, המחפשים לנהל יותר מאשר לתכנת, כנראה לא יהיו בעלי תשוקה לתכנות. וזהו מצב רע, מכיוון שחברת סטרט-אפ חייבת תשוקה ואמונה על מנת לבנות את הבלתי אפשרי.

5. בנה תרבות ארגונית

מיזמים בעידן המודרני, זקוקים לתנועה מהירה מאוד. אין מקום לתכנון בין 6 חודשים ולביצוע של עוד 6 חודשים. מישהו אחר יהיה שם לפני. החוכמה היא לייצר בתוך התרבות הארגונית יכולת לבנות שכבות תוכנה משתנות, להשתמש בפונקציות גנריות וכך לנוע יחד עם הצרכים.

תכנות במקרים כאלו, דומה לחציבה. מתחילים בגוש ללא צורה ומתקדמים, אט אט, ליצירת התוצר הרצוי. תוך כדי משפרים ומגיעים לשלמות יחסית למודל העסקי. התרבות הארגונית שצריכה לחפוף מהלכים אלו היא:

  • קוד נקי ואלגנטי
  • בנייה על הקיים באופן תמידי
  • מיקוד על קוד פתוח ללא באגים
  • גאווה בתוצרי הקוד
  • עבודת צוות עם מעט אגו
  • הכי חשוב: שימוש בהגיון פשוט

6. אל תמציא את הגלגל

מיזמי אינטרנט רבים מבצעים טעויות תשתית חמורות. הטעויות מתבצעות בעיקר על ידי שני גורמים. האחד, בניית ספריות חדשות והשני, ייצור קוד לצרכים לא ריאליים.

לגבי הראשון, ישנם ספריות רבות שיכולות לעזור לבניית המערכת, ללא שום צורך לתכנן ספריות מחדש (אשר בדר"כ פחות יציבות וחסרות צרכים בסיסיים). בניית ספריות חדשות הן במקרה הטוב, בזבוז זמן לריק.

השני, עליו נכתב רבות ע"י מיטב בעלי הניסיון ברשת, נגרם בדר"כ מרצון לייצר שיטה שתעבוד מעתה ועד עולם. השאלה הנשאלת היא, למה לדאוג ממיליוני אנשים שיכנסו לאתר, כאשר אין לך גולשים כלל כעת? הזמן שמושקע צריך להיות על יכולות המוצר במקום על פנטזיות.

אסור לשכוח, שכאשר מתחילים לגדול, ישנם כלים רבים, שיכולים להעביר את האתר לסולם יכולות גבוה יותר.

לסיכום, חשוב לזכור, כי התוכנה היא קריטית לקיומו של המיזם האינטרנטי, כך שמילת המפתח היא מתכנתים כוכבים שיאפשרו לך להפוך את החזון שלך למציאות ולעסק אמיתי.

אודות המחבר