כיצד שימושיות חוסכת כסף?

הרבה מדברים על חשיבות השימושיות אולם מעל לכל יש לה מרכיב כספי. התנהלות נכונה והפקת מסקנות באופן מתמיד יובילו לחיסכון בעלויות ולהגדלת רווחים

שימושיות נכונה באתר מביאה לחוויית גלישה יותר גבוהה כתוצאה מכך יתקבלו התוצאות הבאות:

הקצאת משאבים נמוכים וחיסכון בזמן

אם גולש מצליח לתפקד באתר בצורה טובה סביר להניח שיישאר יותר זמן באתר וכתוצאה מכך יקנה, ישתף מידע, ילחץ על באנרים, ירשם למאגר לקוחות (ולבעל האתר יהיה את המייל של הגולש) וכן הלאה. מצב זה יוביל לפחות פניות למנהל האתר או לשירות הלקוחות, זאת בדיוק הסיבה שכל הבנקים מנסים להעביר את כל השירותים האפשריים לשירותים אינטרנטיים ונכון לשנת 2006 בישראל יש מספר לא מבוטל של לקוחות שפתחו חשבון או העבירו את חשבונם לבנק פועלים שזכה לפני כשנה בתואר האתר המוביל בתחום שירותים בנקאיים.

הגדלת מחזור המכירות באתר

הגיוני שגולש שנמצא באתר מכירות וקל לו לבצע תהליך קנייה, מה גם שהאתר נתפס בעינו כאמין תהליך המכירה ילך יותר חלק.

הגדלת חוג הלקוחות

כאשר האתר מספק מידע בצורה טובה ומשרת את האינטרס של הגולש, יהיה לגולש אינטרס להשאיר פרטי התקשרות לצורך קבלת דיוור דבר ששווה הרבה כסף לכל בעל אתר.

חיסכון בעלויות קידום האתר

אתר שנבנה בצורה נכונה (ניתן לראות מידע נוסף במאמר “כיצד ליצור אתר אינטרנט לא שימושי“) בהכרח יקבל דחיפה אדירה במנועי החיפוש מאחר ובמצב בו קוד האתר נקי לחלוטין ברמת ה HTML והעיצוב מופרד לחלוטין מהתכנות על ידי חיתוך פרופורציונאלי מנועי החיפוש יסרקו את האתר ויראו אותו כפי שהוא אמור להיות ללא שגיאות ויפרשו אותו כטקסט נקי דבר שיוביל לחיסכון בעלות חודשית של קידום האתר.

נגישות לקהל גולשים גדול יותר

על ידי בנייה נכונה יוכלו ליהנות מהאתר גולשים בדפדפנים שונים ורזולוציות שונות שיעדיפו לגלוש באתר שמותאם להם, למשל למה לא לחשוב על משתמשי MAC ולפספס אותם, כמו כן חשיבה כזאת תאפשר לגולשים בעלי נכויות ליהנות עד כמה שהם יכולים מהאתר לעומת לא לגלוש בו בכלל.

חיסכון בעלויות תחזוקת האתר

כמו שמכונית חדשה תבקר פחות במוסך לעומת סובארו שנת 86 (אני מתנצל בפני כל בעלי הסובארו) כך סביר להניח שאתר שבנוי בצורה פונקציונאלית בסטנדרטים גבוהים יהיה בנוי לפיתוחים עתידיים בעלויות נמוכות ויעמוד בפני עומסים גבוהים יותר, הרבה בעלי אתרים שחושבים על הטווח הקצר חוסכים כמה מאות דולרים ואחרי כמה חודשים מגלים כי לא ניתן לבצע שינוי בקוד כי המערכת לא תומכת בכך ורק בגלל צורך בכמה שינויים קטנים נדרשים לבנות אתר חדש או במידה ואכן הם פונים למתכנת שלא בנה להם את האתר כמות השעות שייקח לו ללמוד קוד מסורבל תעלה על בניית אתר חדש או לפחות תהפוך את אותו אתר ללא כדאי.

הגברת שביעות הרצון של הגולש

מצב כזה יגרום לגולש לבקר שוב באתר ואף יספר לחברים על האתר, אמנם נשמע משפט כללי מידי אבל חישבו כמה פעמים נכנסתם לאתרים שאתם מכירים ואוהבים בלי סיבה אלא סתם… לראות מה חדש.

Clare-Marie Karat מחברת IBM הראתה לראשונה שהוצאת 60,000$ (במקרה שלה ובחרה שלה) על מבחני שימושיות ותכנון נכון הובילו לחיסכון של 6,000,000$ באותה שנה.

ROI מרשים

הROI, החזר על ההשקעה (Return Of Investment) כפי שראינו בדוגמא הקודמת הינו מרשים.הסכום המתקבל כשמשווים את הסכום שהושקע בשימושיות, ביחס לרווח שנוצר כתוצאה מתהליך השימושיות, מגיע למאות אחוזים בממוצע.

המפתח להפקת הלקחים הללו הינו כתוצאה מהבנה שלארגון כלשהו (מבנקים ועד מכולת באינטרנט) יש צורך בבדיקה מתמדת של השימושיות, ושאין מדובר בכסף שנזק אלא מטרתו לחסוך עלויות ולשפר רווחים. שימושיות באתרים תגרום לגולשים שמבצעים התקשרות פעילה עם האתר להיות לגולשים נאמנים.

אודות המחבר