עקרונות בסיסיים ביצירת טופס התקשרות

בשביל שגולש יצור קשר עם אתר ברוב המקרים עליו למלא טופס התקשרות ולכן רצוי לשמור על עקרונות בסיסיים

מחשבים נועדו להקל עלינו ולפשט לנו את החיים, אולם כאשר רוצים לבצע התקשרות עם אתר כלשהו לעיתים נוצר מצב בו חווית הגלישה נהרסת והמימד הרגשי כלפי האתר מקבל תפנית לא רצויה עקב חוסר בהירות לגבי אופן מילוי טופס התקשרות או תחושת חוסר אמון מצד הגולש באשר להשארת פרטים לא חיוניים מה שמוביל לזליגה החוצה מהאתר.

ישנם מספר עקרונות ראשוניים שעליהם חייב להתבסס כל טופס התקשרות:

  • עיצוב מינימליסטי וקל לשימוש– מאפשר לגולש להבין את המשימה שמונחת לפניו, מילוי הטופס

  • בהירות בנוגע לשימוש במידע– בשביל שהגולש ישאיר פרטי התקשרות הוא חייב לדעת כי לא יעשה שימוש לא נאות בפרטיו, ישנם מספר רב של אנשים שימסרו את פרטי כרטיס האשראי שלהם בטלפון לאנשים שאינם מכירים ולעולם לא ישאירו באתר לא מוכר את כתובת ה E mail שלהם ולכן ניסוח משפט כגון: “אנחנו מתחייבים כי פרטיך לא יועברו לשום גורם חיצוני ולא ישמשו לשום מטרה אחרת מלבד התקשרות עימך” ישרו אמינות.

  • מתן מקום הקלדה– לגולש חייב להיות נוח להקליד בתוך כל שדה ושדה, דבר המאפשר לראות את כל מה שהקליד ללא סימון השדה עם העכבר ושימוש בחצים כדי לסרוק אם הכניס כתובת נכונה.

  • קיצור הטופס ככל האפשר– ככל שיהיו יותר פרטים שעל הגולש למלא כך קיים הסיכוי כי לא יבין אם הזין את הפרטים שהתבקש. ככל שיישאר יותר זמן בעמוד הטופס כך קיים הסיכוי כי הפרטים לא יועברו הלאה.

  • הדגשת שדות חובה בטופס– על הגולש לדעת מה הוא חייב למלא כדי שיבחר אם אכן מוכן למלא את הטופס, חוסר הקפדה יתרה על עקרון זה יצור מצב בו גולש ממלא טופס ולאחר לחיצה על כפתור “שלח” תופיע הודעת שגיאה כי פרטי החובה לא מולאו. אופציה להדגשת שדות החובה יכולה להיות על ידי הדגשת אותם שדות בצורה גראפית כגון הופעת כוכבית, הדגשת כיתוב, כתיבת שדה הכרחי או לחלופין על ידי הפרדת שדות חובה ושדות בחירה. כמו כן שדות החובה חייבים להיות אכן אותם נתונים שהם הכרחיים לאתר ולא לסמן את רוב הפרטים כשדות חובה.

  • כתיבת טקסט המתאר בדיוק את המידע הנדרש לכל שדה– גולש חייב לדעת בדיוק מה הוא נדרש למלא בכל שדה, לדוגמא בשדות בהם נדרש הגולש להשאיר תעודת זהות הוא חייב להבין מתוך אותה מציאות של אותו טופס האם בשדה תעודת הזהות הוא צריך לרשום 0 שמייצג את ספרת הביקורת או שאותה ספרה אינה נדרשת.

  • שימוש בהודעת שגיאה טקסטואלית ממוקדת– במידה והטופס מולא על ידי גולש ממוצע עם שגיאה אסור לתת הודעת שגיאה כוללנית אלא לציין היכן הוא שגה, למשל במידה ותוקף כרטיס האשראי אינו נכון יש לציין בתוכן ההודעה “תוקף כרטיס האשראי שהוזן שגוי” דבר הממקד אותו למקום הרלוונטי.

  • לא למחוק פרטים שכבר הוזנו במידה ואירעה שגיאה– מצב זה יגרום לגולש למלא את הטופס מהתחלה.

  • שימוש במרכיבים אינטואיטיביים– לדוגמא אם רוצים לאפשר לגולש לסמן מספר אפשרויות מתוך ערכים מוצגים האופציה הנכונה חייבת להיות שימוש checkboxes ולא ב points.

  • הצגת מידע חלופי ליצירת קשר– רצוי שגולש שאינו מצליח לבצע התקשרות מסיבות התלויות בגולש או במחשב שלו יוכל לבצע התקשרות בדרך חלופית כגון: מייל, טלפון, פקס וכדומה.

אודות המחבר