חשיבותו של הרעיון לעומת ביצוע במיזם אינטרנטי

במאמר אנסה להעלות דגשים בנוגע לחשיבות הרעיון ביחס לביצוע בבניית מיזם אינטרנטי ועל השיקולים שיש לקחת בחשבון

כגוף שבונה מיזמים אינטרנטיים מורכבים אנחנו נחשפים למגוון רחב של רעיונות שונים ומגוונים, החל מרעיונות לאתרים בתחום הקהילתי, דרך אתרים מסחריים עם טוויסטים כאלה ואחרים ועד כל מיני אפליקציות מעניינות. מבחינת היזם הרעיון הוא הדבר החשוב ביותר והביצוע הוא רק אמצעי להעלות את “הרעיון” לאוויר, אך הוא כך באמת הדבר? לטעמי בדיוק ההפך!

לאורך הזמן נחשפתי באופן אישי למאות רעיונות כאשר ביניהם רעיונות יותר יצירתיים וכמובן ביניהם כאלה שאינם בעלי פוטנציאל לייצר תנועה לאתר. בסופו של יום היזם הממוצע מעוניין ליצור מערכת שתעבוד (על מנת לגייס סכום כסף לפרויקט או כמובן לייצר כסף מהאתר ברוב המקרים) ותתפקד פונקציונאלית כאשר אינו בקיא בהשלכות הטכנולוגיות של המיזם. לכן החלטות כגון מי החברה המפתחת, איזה טכנולוגיה תיבחר, מה תהיה טיפולוגית השרתים, מהי אסטרטגיית השיווק, מהי תכנית הפיתוח לשלבים הבאים ברמה הפונקציונאלית וכד’ לא נעשות תמיד בצורה מושכלת אלא על סמך אינטואיציה, דבר חשוב בפני עצמו אבל לא במקרים כאלה.

אני סבור שדווקא הביצוע הוא זה שיקבע את הצלחת המיזם ולא בהכרח הרעיון לאור העובדה שמדובר בהשלכות טכנולוגיות שיש להן השלכה ישירה על תקציבים עתידיים.
לדוגמא כאשר רוצים להקים אתר מסחר שפונה לשוק הבינלאומי צריך לחשוב על אופן ניהול המלאי ואסטרטגיית השילוח יותר מאשר עוד מסך מעוצב במערכת, זאת מאחר ובמידה ואופן ניהול המשלוח יתבצע בצורה לא תקינה ככל שיהיו לנו יותר הזמנות כך עולה הסבירות שיהיו לנו יותר לקוחות לא מרוצים.

מרכיב נוסף הוא קוד איכותי (דבר שלרוב לא מקבל חשיבות מהסיבה הבולטת של חוסר מודעות) אשר יאפשר פיתוח עתידי יותר מהיר, גמישות בשינויים עיצוביים בעתיד (מה שיגדיל את יחס ההמרה של האתר), הבנה של הקוד על ידי מתכנת חדש, שיפור בתוצאות במנועי החיפוש, טעינת דפים מהירה יותר ויציג אתר ברמת גימר יותר גבוהה (נגיע גם לזה עוד מעט), כל אחה מאפשרים למעשה לשנות או לשקול שוב את המודל העסקי ולשנות את השיקולים בנושא תקציב הפרויקט.
ראיתי מיזמים עם רעיונות מדליקים שכשלו עקב ניהול לא מוצלח והחלטי ולחלופין מיזמים עם רעיונות לא יצירתיים במיוחד עם כי ריווחים ביותר עקב ביצוע מוקפד.

Twitter

סביר להניח שלא הייתי מצליח לשכנע משקיע פוטנציאלי להשקיע באתר שבו גולש יוכל לספר מה הוא עושה בכל רגע נתון, 10:50 שותה קפה, 11:10 יוצא ללימודים, 12:00 מתחיל שיעור, 14:00 מגיע למשרד… כתוצאה מהתמקדות מעמיקה בביצוע לאתר הזה יש מספר לא נתפס של 100 מיליון גולשים בחודש.

NRG

הוקם לפני כארבע שנים עם רצון ליצור ממשק משתמש יוצא דופן, תכנון ממשק המשתמש נבנה בצורה אנכית עם סריקה רוחבית בו זמנית תוך התעלמות מהעובדה שהגולש הישראלי רגיל או מעדיף לראות אתרים מתחום החדשות בצורה אנכית זאת מנת לסרוק את דף הבית בצורה מהירה על מנת לבחון האם יש משהו חדש שכדאי להתעמק בו. אתרים מהסוג הזה הם מסוג האתרים שגולש שאוהב את האתר יכנס אליו מספר פעמים ביום לפרקי זמן קצרים מאוד ולכן סריקה מהירה הוא מרכיב חשוב בבניית הניווט.
ניווט בכתבות בדף הבית ב NRG וב YNET

הצעד הראשון בתכנון הפרויקט חייב להתחיל באיפיון טכני שמתייחס לאספקטים כגון:

  • סוגי המסכים
  • מידע רלוונטי בכל מסך
  • סוגי משתמשים
  • Workflow
  • Use Cases
  • תשתית טכנולוגית תוך התחשבות בפיתוח עתידי
  • אסטרטגיית פריצה
  • התממשקות לצד ג’ במידת הצורך
  • ליווי ותחזוקה לאחר העלאה

לאחר החלטות לגבי מרכיבים אלה יש לגזור את המודל העסקי ולא להיפך וסביר להניח שהוא ישתנה לאורך הזמן, לדוגמא אם המודל העסקי שלי הוא להרוויח מפרסומות אבל תחום הפעילות של האתר הוא נישתי וקהל המתעניינים הוא כ 5,000 משתמשים בחודש כדאי לבחון זאת פעם נוספת ואולי לבסס מודל שקרוב לעולם ה Affiliates בתחום של שירות או מוצר יקר יחסית.

הבנות טכנולוגיות אלה אשר ייגזרו מהתקציב למיזם חייבות גם להקדים את שלב תכנון ממשק המשתמש על מנת למנוע מצב בו תכנון אתר ללא הבנה טכנולוגית של אספקטים בעלי חשיבות מכרעת יביא לתכנון מערכת שאינה ניתנת לבנייה בתקציב המקורי ובכך להקפיא את הפרויקט או לבנות אותו עם פשרות במנגנוני הליבה של המערכת בניגוד לפונקציות משניות יותר.

אודות המחבר